Italia kom for å lære om NAV

Av: Kommunikasjon
Publisert: 16.09.2022
Onsdag kom ledere fra den italienske organisasjonen ENGRIM til Randaberg for å lære om NAV, og hvordan NAV jobber for å inkludere flere i arbeidslivet.

Margrethe Stensland fra NAV Rogaland og Kel Tighe fra NAV Randaberg- Kvitsøy tok imot ledere fra den italienske organisasjonen som er på studietur for å lære av Rogaland fylkeskommune, Kriminalomsorgen og NAV.

— ENGIM er en stor organisasjon med over 70 medarbeidere som leverer en rekke arbeidsrettete kurs og programmer til over tusen personer i Nordvest-Italia. De har mange spennende prosjekter for ungdommer, arbeidsledige, innvandrere og flyktninger. Det var nyttig å drøfte hvordan de jobber sammen med næringslivet i Nordvest -Italia. Mens det er store forskjeller mellom systemene i Italia og Norge, er mange av utfordringene vi står overfor å inkludere flere personer i arbeidslivet nokså like, sier Kel Tighe.

Kel forteller at ENGIM driver mange EU-prosjekter innen utdanning og arbeidsrettet opplæring.

— Det var nyttig å høre om erfaringen de har med utvikling av programmer og metoder for å inkludere flere i arbeidslivet, og legger til rette for at det lokale næringslivet får tilgang til arbeidskraften de trenger.

Margrete Stensland fra NAV Rogaland forteller:

— Vi hadde gode samtaler med ledere i ENGIM. Gjestene var kunnskapsrike og hadde gode spørsmål om arbeidsmarkedet i Rogaland og den norske velferdsmodellen. De var spesielt opptatt av måten vi jobber med bosetting og integrering av flyktninger i Rogaland, sier Stensland. ​​​​​​​

— Det var derfor ekstra kjekt å legge besøket til Randaberg, siden kommunen over tid kan vise til særlig gode resultater på området, sier hun videre.

I tillegg til besøket til Randaberg og NAV skal italienerne besøkere videregående skoler og voksenopplæringssentre i Stavanger og Time, Rogaland fylkeskommune og Kriminalomsorgen.