Ingen nye smittetilfeller

Publisert: 07.05.2021
Det var ingen nye smittetilfeller i Randaberg torsdag, men nye seks personer gikk i nærkontaktkarantene i forbindelse med russefeiringen.

- I underkant av 50 personer i Randaberg er nå i nærkontaktkarantene tilknyttet disse russefestene, opplyser Ole Bernt Lenning, kommuneoverlege i Randaberg kommune.

- Test nummer to for de involverte på russetreffene, som gjennomføres fem dager etter første test, vil finne ut om flere av nærkontaktene er smittet, sier kommuneoverlegen.

Han legger til at Randaberg videregående skole videreføres på rødt nivå til og med 21. mai.

- Det har så langt ikke blitt registrert sekundær smitte utenfor russen som klynge. Det gode samarbeidet med russen, og det forholdet at russen følger godt opp om karantene og smitteverntiltakene, gjør at risikoen for smittespredning ut i samfunnet minimaliseres, sier Ole Bernt Lenning.

Han presiserer også at ingen må henges ut som syndebukker, siden det ikke er brutt noen lover og regler i denne sammenheng.