Heimevernet skal øve i Randaberg. Dette innebærer militær trafikk, støy, skyting, synlig væpnet soldater og lysraketter i perioden.

Heimevernet øver i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 29.08.2022
Fra fredag 2. til fredag 9. september skal Agder og Rogaland heimevernsdistrikt 08 øve sammen, blant annet i Randaberg.

Rundt 550 soldater starter fredag 2. september trening i overvåkning og kontroll, sikring av vital militær og sivil infrastruktur. Dette innebærer militær trafikk, støy, skyting, synlig væpnet soldater og lysraketter i perioden.

HV-08 anmoder alle om å vise aktsomhet og hensyn.

Følgende kommuner blir/kan bli berørt: Stavanger, Sandnes, Randaberg, Sola, Klepp, Time, Gjesdal, Hå, Bjerkreim, Lund, Egersund, Åseral, Evje og Hornes, Iveland, Vennesla, Vindafjord, Sauda, Suldal og Hjelmeland

— Øvelsen er planlagt i lang tid og har ingenting med sikkerhetssituasjonen i Europa å gjøre. I nordområdene er det ingen aktivitet som avviker fra normalbildet, og trusselvurderingen er ikke endret, opplyser Tore Ellingsen i Heimevernsstaben.