Grødem skole får ny idrettsplass

Publisert: 22.09.2020
I denne uken starter arbeidet med å totalrenovere grusbanen ved Grødem skole. Grusbanen skal erstattes med et helt nytt uteområde til friidrett, lek og fotball, kalt FriFot.

Det er Norges friidrettsforbund og Norges Fotballforbund som er ansvarlig for FriFot-konseptet, der bokstavene i navnet står for Frilek, Respekt, Inkludert, Folkehelse, Overskudd og Tilfreds.

Utgangspunktet er at skolens uteområde kan bli et innbydende område til lek og egenorganisert aktivitet. Du kan lese mer om FriFot i denne veilederen.

Ferdigstillelse avhenger av været

- Byggestart er i denne uken. Det er noe usikkert når anlegget står ferdig, fordi å legge kunststoffdekket er avhengig av været, opplyser prosjektleder Idar Kolnes Goa i Teknisk drift i Randaberg kommune.

I anleggsperioden blir grusbanen sperret av, noe som betyr at at Grødem skole må gjøre justeringer i sitt opplegg. Du kan lese mer om skolens tilpasninger her.

FriFot-anlegget ved Grødem skole har en kostnad på cirka 5,5 millioner kroner.

Entreprenør for grunnarbeidene er Nordbø Maskin AS, mens firmaet Laiderz fra Danmark skal legge kunstgress og kunststoffdekker.

Bildet. Slik skal anlegget se ut når alt er på plass. - Tribunen er ikke bestilt, men det jobbes med å finansiere denne også, opplyser Idar Kolnes Goa i Randaberg kommune.