Inviterer barnefamilier på tur

Via turopplegget TellTur inviterer Jæren friluftsråd barnefamilier og andre til 8 turer i 8 kommuner.

TellTur er et samarbeid mellom Jæren friluftsråd og 8 medlemskommuner.

- TellTur synliggjør ulike turmål i regionen og er friluftsrådets elektroniske turtrim. Alle turene er godt egnet for barnefamilier. Husk bare at mange i flokk ikke er lovlig i disse koronatider, sier Øystein Dahle, daglig leder i Jæren friluftsråd. -  Vi må bidra i å spre turfolket til flere turmål på grunn av fare for koronasmitte. Og det som er positivt ved å spre turfolk, er at vi reduserer slitasjen i terrenget i de mest populære områdene.

Her er turene:

1. Randaberg: Randabergfjellet.
    2. Stavanger: Rennesøyhornet.
    3. Sola: Steinansiktet.
    4. Sandnes: Steinfjell.
    5. Klepp: Hålandsfjellet.
    6. Gjesdal: Edlandsfjellet.
    7. Time: Brunshammaren.
    8. Hå: Steinkjerringa.

Alle disse turene er presentert nærmere på nettsiden til Jæren friluftsråd

- Unngå overfylte parkeringsplasser
    - Nå er det helg og alt tyder på at vi får flott turvær. Vi regner derfor med at en del av våre gode naboer i sør også legger kursen til den grønne landsbyen. For å unngå altfor overfylte parkeringsplasser rundt våre mest populære utfartsmål, oppfordrer vi Randabergbuen på det sterkeste til å legge i veg til fots eller på sykkel. I alle fall de av dere som er gode til beins, sier kultursjef Anders Jaarvik.

- I Randaberg er det heldigvis kort veg til nærmeste turløyper, langs kysten eller over Randabergfjellet. Det er god plass til alle, bare vi tar hensyn. Husk å holde minst 1 meter avstand og ikke gå i større grupper enn 5 personer, med mindre dere er flere enn 5 i familien.

Slik kommer du i gang med TellTur:

• Du kan bruke nettsiden www.telltur.no eller mobilappen Norgeskart friluftsliv.
    • På nettsiden til TellTur får du mer informasjon om bruk av TellTur.
    • På nettsiden til Jæren friluftsråd finner du linker og kart til turene i de enkelte kommunene. På friluftsrådet sin side kan du også delta i konkurranse, ved å klikke "Premiering TellTur 2020 Jæren". God tur!