Kommunene gir nå oppfriskningsdose mot covid-19 til risikogrupper mellom 18 og 64 år. Tilbudet gjelder også personer i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom.

Flere får tilbud om oppfriskningsdose med koronavaksine

Av: Kommunikasjon
Publisert: 13.09.2022
Kommunene kan nå gi oppfriskningsdose mot covid-19 til risikogrupper mellom 18 og 64 år. Tilbudet gjelder også personer i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom.

Folkehelseinstituttet FHI har tidligere anbefalt at også alle over 65 år tar en oppfriskningsdose mot covid-19 i høst.

— Vi fortsetter med vaksinering av gruppen 65-74 år, men FHI har nå åpnet opp for en oppfriskningsdose til personer i aldersgruppen 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, og ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom, opplyser kommuneoverlege Therese-Mari Nybø Lindal i Randaberg kommune.

— I tillegg tilbys en oppfriskningsdose til gravide (i 2. og 3. trimester). Personer i risikogrupppene under 65 år med alvorlig svekket immunforsvar, alvorlig sykdommer eller dårlig kontrollert sykdom bør også prioriteres samtidig med aldersgruppen 65-74 år, sier hun.

Det bør ha gått minimum tre uker fra gjennomgått sykdom til vaksinasjon.

— Men det kan gjerne gå lenger tid enn tre uker, siden det da trolig vil gi en enda bedre respons på vaksinen. Oppfriskningsdose bør gis med et intervall på minimum fire måneder siden siste vaksinedose, sier kommuneoverlegen.

Her kan du lese mer om hvilke sykdommer/helsetilstander som gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp.

Hvilken dokumentasjon trenger du?
— De som kommer inn under en av kategoriene med underliggende risiko eller alvorlig grunnsykdom, kan vise frem tidligere dokumentasjon i form av vaksinebrev av spesialisthelsetjenesten, jounalnotat, resept/e-resept eller medikament-forpakning der pasientens navn kommer frem, epikriser eller annen dokumentasjon fra sykehus eller egen lege.

— Dersom du ikke har noe av dette tilgjengelig, eller er i tvil, bør du ta kontakt med fastlege for vurdering av eventuell dokumentasjon. Husk at det ikke er mangel på vaksiner. Ingen trenger derfor å være redd for å få vaksine, sier Therese-Mari Nybø Lindal.