Landøyda på Tungenes.

Fjern landøyda

Av: Kommunikasjon
Publisert: 10.08.2022
Randaberg kommune oppfordrer deg til å være oppmerksom på den gule og giftige planten landøyda. Fjern den fra eiendommen din, og gjerne også fra nærområdet.

Landøyda er en giftig plante som sprer seg raskt med over 1000 frø. Planten er ofte en halvmeter høy, blomstrer på denne tiden og er lett å oppdage. Dersom beitedyr får den i seg, kan den gi leverskader og død.

Hvert år bruker gårdbrukere og grunneiere flere dagsverk på å holde planten borte fra beite og åkerkanter. Likevel sprer den seg langs veier, udyrka områder og i bebygde områder.

Det er laget en egen handlingsplan for nedkjemping av planten i Rogaland.

Handlingsplan for nedkjemping av landøyda

Bli med å fjerne planten

Randaberg kommune oppfordrer deg til å være oppmerksom på planten og fjerne den både fra eiendommen din og ellers i nærområdet. Når planten er kommet til blomstring er det for sent å sprøyte. Nå må den fjernes fysisk. Slik gjør du:

-  Dra opp planten med rot. (Tips: gammelt kjerringråd sier at det er enklest å dra opp roten på flo sjø, det vil si ved høyvann). Bruk gjerne hansker da sollys kan gi hudreaksjon med plantesaften.

- Samle sammen i poser/sekker maks 20 kg pr. sekk.

-  Kast dette i restavfallet (svart dunk). Skal til forbrenning for å bli kvitt frøene.

- Hvis søppeldunken er full, sett posen ut når restavfallet hentes. Posen lukkes lett, men når den hentes skal renovatøren kunne sjekke innholdet.

- 20. august er det innsamling av hageavfall på Vistestølen 3. Det vil der bli satt frem egen container til mottak av kun Landøyda (sendes til forbrenning).