Fjerde vaksinedose

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.07.2022
Personer over 75 år og personer med immunsvikt har fra 1.juli tilbud om dose 4 av koronavaksine.

Personer over 75 år som har tatt tre doser koronavaksine kan få dose 4 som oppfriskningsdose. Dersom du har hatt covid må det gå minst tre uker fra du er blitt frisk av sykdommen til du tar dose 4.
Det må være minst fire måneder mellom dose 3 og dose 4.

Alle som har alvorlig svekket immunforsvar anbefales også å ta oppfriskningsdose. Dette betyr at du skal ha en oppfriskningsdose i tillegg til den tredje dosen i grunnvaksinasjonen du ble anbefalt nå i høst. Se her hvem dette gjelder.

De med immunsvikt kan ta oppfriskningsdosen så fremt det er gått tre måneder etter fullvaksinering med tre doser. De som har hatt korona etter dose tre trenger ikke dose fire.

Intervallet mellom dose 3 og dose 4 for dem med immunsvikt må være tre måneder. Det er ikke nødvendig med dokumentasjon for dose 4 for de som har 3 doser på grunn av immunsvikt.

I Randaberg kommune skjer vaksineringen ved apotekene:

Timebestilling:

Du kan også bestille time på vegne av andre. (Beboere på sykehjem bes ta kontakt med leder på avdeling for vaksinering)

Åpningstider:

De som har hatt covid minst tre uker etter siste dose skal ikke ha oppfriskningsdose. Infeksjonen erstatter behovet for oppfriskningsdose og beskyttelsen varer ca. i 12 måneder. Infeksjonen regnes ikke med for de som har fått covid mindre enn tre uker etter vaksinedose 3.