Filminnspilling for NAV-deltakere

Tidligere denne måneden deltok veiledere fra NAV Randaberg og deltakere fra Randaberg på innspilling av en kortfilm på Scandic Park Hotell i Stavanger.

Filmen ble spilt inn i forbindelse med nominasjonen til Bosettings- og integreringsprisen 2020.

Randaberg er blant 6 kommuner i landet som er nominert til Bosettings- og integreringspris i år, en pris som går til kommuner som oppnår resultater og jobber helhetlig og systematisk med integrering av innvandrere.

Prisen deles ut av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) senere i vår.

Tett samarbeid er nøkkelen til suksess
    - NAV Randaberg har over lang tid jobbet tett med lokale bedrifter om integrering av flyktninger. Scandic Park Hotell i Stavanger er én av bedriftene vi jobber med for å skape muligheter for våre flyktninger, forteller kommunalsjef Kel Tighe.

Hotellsjef ved Scandic Park Hotell, Javier Mata, setter pris på samarbeidet med NAV Randaberg.

- Jeg tror nøkkelen til suksess er at NAVs veiledere er her på hotellet hver dag og jobber tett sammen med oss og deltakerne. Vi gir hverandre åpne og ærlige tilbakemeldinger. Det skaper mestring og utvikling. Det er veldig kjekt å jobbe sammen på denne måten, sier Mata.

Håper på stort engasjement i sosiale medier
    Regissøren, Marius Soma, fra det prisbelønte selskapet Billy Budd, hadde ansvar for innspilling.

- Det var en fin dag på jobb, med masse energi under innspillingen. Det er tydelig at Scandic, NAV Randaberg og deltakerne samarbeider godt og har det kjekt på jobb. Jeg håper filmen vil skape stort engasjement i sosiale media og ønsker Randaberg lykke til, sier Soma.

Filmen blir klar i mars
    Filmen blir klar i mars, og publikum kan deretter stemme på sin favoritt på IMDi sine nettsider. Direktoratet kårer én vinner blant de 3 finalistene med flest stemmer.

- En vellykket integrering er viktig for å bevare velferdsstaten og graden av tillit i samfunnet vårt. Det er derfor bosettings- og integreringsprisen henger høyt blant kommunene. Jeg håper nominasjonen og filmen kan være til inspirasjon for andre kommuner, arbeidsgivere og lokalsamfunn, avslutter Kel Tighe.

Navn på de som er med på bildet under: Bak fra venstre til høyre: Marius Soma (regissør fra Billy Budd), Sonja Akermo (veileder NAV Randaberg), Kel Tighe (kommunalsjef NAV Randaberg), Javier Mata (hotellsjef Scandic Park), Abdikarim Farah Jama (veileder NAV Randaberg), Adam Douda Abbaker Abdullah, Hanne Stornes Nordal (veileder NAV Randaberg). Framme fra venstre til høyre: Kjersti Skeie (prosjektleder NAV Randaberg), Moustafa Muslem og Fatu Bility. (Foto: Kel Tighe).