Felles uttalelse fra ordførere

Felles uttalelse fra ordførerne i Stavangerregionen: Forlenget levetid på Statfjord.

Det er med stor glede vi mottar nyheten om at Equinor og partnerne i Statfjord nå vil forlenge områdets levetid betraktelig. Dette er en god nyhet for Norge, og en veldig god nyhet for regionen.

Sikrer arbeidsplasser
    Fortsatt aktivitet på et av de viktigste feltene har betydning for utviklingen av næringen i regionen. Dette betyr også at arbeidsplasser og aktivitet sikres for flere år fremover. Forlenget levetid betyr at de mer enn 4000 årsverkene som feltet sysselsetter direkte og indirekte kan videreføres. Denne satsingen vil også bidra til å sikre kompetente fagmiljøer i regionen.

Stor verdiskaping
    Det gir også betydelig verdiskaping for det norske samfunnet som kommer i tillegg til den verdiskapingen som feltet allerede har gitt. Det er investert nær 80 milliarder kroner i feltet som har produsert nær 6 milliarder fat.

Det er viktig for denne regionen at de investeringene som er gjort på norsk sokkel utnyttes fullt ut. Det er god samfunnsøkonomi og det representerer godt jærsk bondevett å utnytte ressursene best mulig. Det skaper aktivitet, arbeidsplasser og inntekter til fellesskapet.

Reduserer klimagassutslipp
    Klimautfordringene krever at vi tenker og handler annerledes. Det er positivt at Equinor de neste fem årene vil halvere klimagassutslippene fra Statfjord ved å holde energiforbruket konstant, selv om aktivitetene økes.

Viktig satsing
    Vi setter pris på at Equinor går foran for å møte utfordringen med de aldrende feltene på norsk sokkel. Samfunnet står overfor en stor utfordring når feltene kommer inn i sin siste fase. Det er derfor av stor betydning at et av de viktigste selskapene på sokkelen går foran for å gjøre dette på en sikker og effektiv måte.

Marianne Chesak, fylkesordfører i Rogaland
    Kari Nessa Nordtun, ordfører i Stavanger