Felles regler for fritidsaktivitet

Kommunene på Nord-Jæren er enige om disse reglene for fritidsaktivitet i regionen under koronaepidemien.

Campingplasser/campingvogner/bobiler o.l.

• Alle offentlige toaletter på gravplasser, parker og friluftsområder er inntil videre stengt. Det gjelder også toaletter og sanitæranlegg på campingplasser og i båthavner. Det er vurdert slik at systemer for desinfeksjon/spritvask av felles kontaktflater med stor sannsynlighet ikke vil kunne fungere tilfredsstillende.
    • Det vil ikke bli lagt ned forbud mot at personer som til vanlig bor på campinghytter/bobil og som har egne toaletter og vaskemuligheter i vogn/bil, kan fortsette å bo der. Vi oppfordrer likevel til at dette skjer i minst mulig grad.
    • Overhold råd om håndhygiene, hostehygiene, sosial avstand på minst 2 meter og forbud mot ansamlinger på mer enn 5 personer på samme sted!

Båtliv:

• Dagsturer med båt er tillatt på tvers av kommunene på Nord-Jæren. Overnatting i båt forutsetter at det er toalett og muligheter for håndvask i båten.
    • De samme generelle smittevernregler gjelder for hånd- og hostehygiene, sosial avstand på minst 2 meter og forbud mot ansamlinger på mer enn 5 personer på samme sted.

Idretts- og aktivitetsanlegg

• Det er ikke adgang til å organisere idrettsaktivitet på kommunale idrettsanlegg, som innebærer at personer fysisk møtes og hvor nærkontakt er uunngåelig, og/eller hvor det vil være vanskelig å overholde krav om forsvarlig avstand til enhver tid under trening eller aktivitet. Det innebærer at det ikke skal arrangeres for eksempel kamper, stevner eller turneringer som samler mange, eller som innebærer risiko for smittespredning på grunn av felles bruk av utstyr eller garderober.
    • Det tillates begrenset bruk av anleggene, forutsatt at reglene for god smittehygiene overholdes og at folk holder seg hjemme ved sykdom. Aktivitet bør begrenses til få personer, og grupper skal ikke være større enn 5 personer. Voksne oppfordres til å følge/ha tilsyn med barn på idrettsplasser og aktivitetsanlegg.
    • Ved gjentatte overtredelser kan enkeltanlegg bli stengt.

Andre utendørsaktiviteter

• Utendørsaktivitet som foregår på dagtid, der de generelle smittereglene blir overholdt, er tillatt. Dette kan være aktiviteter som sykling, padling, turgåing, fiske og teltturer i nær utmark. En forutsetninger at en opptrer med spesiell varsomhet og ikke utsetter seg for unødig fare som gjør at en vil trenge hjelp fra akutt-etatene.
    • Dykking, fjellklatring, kiting og kjøring med vannscooter betraktes som risikofylt og bør ikke utøves.

Hytter

• Forbudet mot overnatting på hytter utenom egen kommune er pålagt av regjeringen og kan ikke dispenseres fra.