Endring i bruk av eFaktura

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 26.10.2021
Vær obs på endring i bruk av eFaktura i alle nettbanker fra 1. desember 2021.

I dag kan du velge to typer eFaktura-avtaler i din nettbank.

— Den ene er at du godtar eFaktura fra alle leverandører som tilbyr dette. Dette kalles JTTA (Ja Takk Til Alle). Den andre er at du bare godtar for enkelte tilbydere, og sier ja i hvert enkelt tilfelle. Dette kalles JTTB (Ja Takk Til Begrenset), forteller Jo Skarstad, faglig leder for regnskap i Randaberg kommune.

Fra 1. desember 2021 avvikles eFaktura (JTTB = Ja Takk Til Begrenset). Dette gjelder eFaktura til privatpersoner.

— For fortsatt å kunne motta regninger som eFaktura, må du si "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom du ikke aksepterer dette før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 1. desember i år. Alle skal ha fått informasjon om denne endringen via sin egen nettbank, sier Jo Skarstad.

Avviklingen av eFaktura (JTTB) er en felles beslutning tatt av alle bankene.

— Bankene gjør dette fordi rundt 95 prosent av alle aktive eFaktura-mottakere i dag allerede bruker eFaktura JTTA (Ja Takk Til Alle), sier Jo Skarstad.

Du kan lese mer om beslutningen på eFaktura sine egne sider

Se varsel om endring i din egen nettbank
I nettbanken ligger det informasjon om at du enten godtar å få eFaktura fra alle tilbydere, eller ingen. De som i dag har eFaktura JTTB, skal i tillegg ha fått eget varsel om dette.

— Etter 24. november tillater vårt økonomisystem kun å sende eFaktura til kunder som har aktivert eFaktura JTTA (Ja Takk Til Alle) i sin nettbank. Har du JTTB, og ikke endrer dette, vil du motta faktura på papir i posten etter 25. november, avslutter Jo Skarstad.

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?