Elisabeth Bjelland starter 1. april som kommuneadvokat i Randaberg kommune. (Foto: Privat)

Elisabeth Bjelland tilsatt som kommuneadvokat

Av: Kommunikasjon
Publisert: 03.01.2023
Elisabeth Bjelland (51) har takket ja til stillingen som kommuneadvokat i Randaberg kommune. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Bergen, og er nå advokat for arbeidstakerorganisasjonen SAFE, en sammenslutning for fagorganiserte i energisektoren.

Elisabeth Bjelland begynner 1. april i den nyopprettede stillingen som kommuneadvokat.

— Det er veldig spennende å få tilbud om denne stillingen. Min tidligere erfaring som kommuneadvokat for Rennesøy kommune tror jeg vil være nyttig i arbeidet fremover. Jeg gleder meg til å starte opp 1. april, sier Elisabeth Bjelland.

Solid erfaring
Elisabeth Bjelland har tidligere arbeidet som kommuneadvokat i Rennesøy kommune, ansvarlig advokat i advokatfirmaet Smedsvig Heitmann (nå Arntzen de Beche), juridisk konsulent/rådgiver hos fylkesmannen (nå statsforvalteren) i Rogaland, seniorrådgiver i Petroleumstilsynet, juridisk rådgiver på Hundvåg og Storhaug trygdekontor.

Randaberg kommune har ikke hatt egen kommuneadvokat før. Dette er nå gjort mulig gjennom et interkommunalt faglig advokatsamarbeid med nabokommunene Sola og Kvitsøy, for å styrke kompetansen innen et viktig fagfelt.

Sentral stilling i organisasjonen
Kommunedirektør Anne Berit Berge Ims er glad for at Elisabeth Bjelland har takket ja til stillingen, og at vi med henne får en erfaren og kompetent kommuneadvokat i Randaberg.

— Randaberg har i dag ingen rammeavtale med noen advokater på generell rådgivning, kun rammeavtale som gjelder advokatbistand innen barnevernet. I budsjettet har vi satt av midler til advokatutgifter, men dette er til generell bruk og ikke knyttet til noen konkrete advokatkontor. Samarbeid med gode naboer gjør at vi nå har fått på plass en kommuneadvokat i Randaberg kommune, som også skal utføre oppdrag innenfor enkelte juridiske fagområder for Sola og Kvitsøy, sier kommunedirektør Anne Berit Berge Ims.

— Det er sentralt å ha denne stillingen i organisasjonen. Det gjør det lettere å avklare juridiske spørsmål så tidlig som mulig, avslutter hun.