Illustrasjonsbilde av boliger i Randaberg sentrum til sak om eiendomsskatt og skattelister til offentlig ettersyn.

Eiendomsskatt - skattelister til offentlig ettersyn 2023

Av: Kommunikasjon
Publisert: 28.02.2023
Fra 1. mars legges eiendomsskattelistene ut til offentlig ettersyn.

Sammen med inntektsskatten til kommunen, er eiendomsskatten med på å dekke kostnadene til ulike tjenester for alle innbyggerne.

For skatteåret 2023 har kommunestyret vedtatt slike satser:

• Skattesats for bebygde bolig- og fritidseiendommer: 1,00 promille
  • Bunnfradrag per boenhet: 315 000 kroner
  • Generell skattesats for andre typer eiendommer - næring m.m.: 4,15 promiller
  • Skattesats for det særskilte skattegrunnlaget (tidligere verk og bruk): 7,00 promiller

Eiendomsskattelisten er tilgjengelig i mars
Eiendomsskattelisten viser oversikt over alle skattelagde faste eiendommer i kommunen og deres verdi. Eiendomsskattelisten legges ut til offentlig ettersyn hvert år.

Listene var tilgjengelige for ettersyn fra 1. til 29. mars 2023.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål til Eiendomsskattekontoret - bruk dette skjemaet

Klikk her for å lese mer om eiendomsskattOfte stilte spørsmål om gebyrer og skatt.

Klage på eiendomsskattegrunnlaget

Klageskjema

Klagefristen er seks uker gjeldende fra 1. mars. Husk at du må begrunne klagen. Klagen sendes til post@randaberg.kommune.no eller som brev til: Randaberg kommune, Eiendomsskattekontoret, postboks 40, 4096 Randaberg.