Det aller første ungdomsrådet

Det ble skrevet politisk historie i kommunestyresalen tirsdag 1. september 2020, da Randaberg kommune sitt ungdomsråd møttes for alle første gang.

I det første møtet ble Maria Førsvoll valgt til leder av ungdomsrådet, mens Sivert S. Goa ble valgt til nestleder.

Ordfører Jarle Bø ledet første del av det historiske møtet. Han gratulerte ungdommene med en plass i rådet og fortalte litt om hva som venter dem.

Kommunalleder Tone M. Haugen, som blant annet er leder for politisk sekretariat i kommunen, viste hvordan de unge politikerne kan finne fram på nettsiden og hvordan de politiske sakene er bygd opp.

Ungdomsrådet i Randaberg har ni medlemmer, der den yngste er 13 år og den eldste 19 år. De er et rådgivende organ, som har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder ungdom i kommunen og sette saker som er viktige for barn og unge på dagsorden.

Bildet: Her er det første ungdomsrådet samlet, sammen med ordfører Jarle Bø. Fra venstre: Sivert Stapnes Goa (nestleder), Magnus Boge, Maria Førsvoll (leder), Jarle Bø, Ema Dielininkaitene, Veslemøy Viste Brannan, Emil Helmikstøl Nedrebø, Shukria Ahmadi, Erlend Jørpeland Vatland og Sofie Bjørnestad Viste.