Covid-19 i julen

Av: Kommunikasjon
Publisert: 21.12.2021
I Randaberg nærmer vi oss julen med høye smittetall. Bruk fornuft, og følg smitterådene som er gitt.

I sist uke var det registrert 50 personer med covid-19-smitte i Randaberg.

— Seks av disse var smittet av omikronvarianten, en andel som trolig vil øke framover, sier Ole Bernt Lenning, kommuneoverlege i Randaberg kommune. — Smitteveiene er forskjellige, med sosiale treffpunkt, nærkontakt i familier, reiser og skole som de dominerende smittekildene.

I Randaberg er rundt 70 personer i dag i isolasjon, og vel det dobbelte i karantene.

— Aldersfordelingen er 40 prosent under 20 år, og kun noen få personer over 70 år, med en jevn fordeling mellom 20 og 70 år, sier kommuneoverlegen.

— Mange hjem går derfor julen i møte med isolasjons- og karanteneutfordringer. Dette er også en tid med mye reiser, med elever og studenter som kommer hjem til jul.

Bildet: Kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

Julen må feires!

— Det er likevel viktig at julen feires. Og dersom smitteutbredelsen skal reduseres videre, er det viktig at husstandene tilrettelegger best mulig innenfor de smittevernreglene som gjelder, sier Ole Bernt Lenning.

— Hvordan smitteutfordringene løses i det enkelte hjem, avhenger av utforming på hus og smittesituasjonen i hjemmet. Vi har stor tillit til at folk bruker fornuft og følger smittevernrådene som er gitt. En rolig jul med de nærmeste, er en smittevennlig jul, er julebudskapet fra kommuneoverlegen.

Illustrasjon: Omikronvarianten av koronaviruset øker mye i Randaberg.