Cameron Norge tildelt prisen som Årets bedrift 2020

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 15.09.2021
Onsdag fikk Cameron Norge AS overrakt prisen som Årets bedrift 2020 i Randaberg. Ordfører Jarle Bø stod for prisutdelingen, under det tradisjonsrike Tungenesmøtet på Ventilene Viste strandhotell.

Et hundretalls næringslivsfolk og andre var onsdag kveld samlet på Viste, til gode samtaler, faglig påfyll og nydelig mat av lokale råvarer.

Blant gjestene denne kvelden var helseminister Bent Høie, ordfører Jarle Bø, sjefsøkonom Kyrre Knudsen i SR-bank, klubbdirektør Eirik Bjørnø i Viking Fotball, Laila Neverdahl, administrerende direktør i Eiendsomsmegler 1, og Oddvar Kaarmo, prosjektleder i Statens vegvesen.

Tungenesmøtet arrangeres av Næringsforeningens ressursgruppe i Den grønne landsbyen, i samarbeid med Sparebank 1 SR-bank og Eiendomsmegler 1.

Årets bedrift i Randaberg 2020 - Cameron Norge AS

Årets bedrift i Randaberg blir kåret av en jury, sammensatt av kommunedirektør Magne Fjeld, varaordfører Øystein Stjern, Bent J. Bergesen fra ressursgruppen i Den grønne landsbyen, og Svein G. Sørnes, daglig leder i Landsbyforeningen i Randaberg. Her kan du lese juryens begrunnelse:

"Cameron Norge AS er et selskap som jobber med å levere og resertifisere trykkontrollutstyr til olje- og gassindustrien. Cameron Norge AS er en del av Schlumberger, som er et verdensledende oljeserviceselskap.

Cameron Norge AS ble etablert ved Mekjarvik i Randaberg i 1992. Med sine 154 ansatte er Cameron Norge AS det private selskapet med flest ansatte i vår kommune. En stor del av de ansatte bor i Randaberg og regionen rundt.

Selskapet kan de siste årene vise til en flott utvikling, med solid omsetningsvekst og gode resultater.
Resultatgraden har vært på mellom 15 og 20 prosent, noe som er svært bra innenfor sin bransje.

Juryen la spesielt merke til selskapets evne og vilje til å ta inn lærlinger i bedriften. De tar inn lærlinger innen flere kategorier yrkesfag, for eksempel logistikk, industrimontør og industrimekaniker. Selskapet mener at det å være en lærlingebedrift er et viktig samfunnsoppdrag, et område de har planer om å styrke framover.
Juryen merket seg også at selskapet har et meget godt samarbeid med flere av de andre næringsaktørene i Mekjarvik. Dette er definitivt en styrke, som kan gi gode synergier for både nærings- og utviklingsmiljøet i Mekjarvik.

I samtale med juryens representanter, viser daglig leder til at han er stolt av innsatsen som er lagt ned av de ansatte for å skape resultater. Cameron Norge AS har forventninger om at selskapet i årene framover skal fortsette sin positive og flotte utvikling. At bedriften vektlegger sikkerhet, trivsel og arbeids¬miljø for sine ansatte, trekkes også fram som en viktig suksessfaktor.

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på bedriftsøkonomiske forhold og bedriftens betydning for lokalsam¬funnet. Næringslivet i Randaberg er aktivt, frodig og mangfoldig. Cameron Norge AS er et godt eksempel på en aktiv og innovativ bedrift. Randaberg kommunes visjon er Sammen skaper vi den grønne landsbyen. Cameron Norge AS har med sitt fokus på opplæring og samarbeid med andre aktører i Mekjarvik, vist at de også bidrar til å nå visjonen.

Juryen mener at Cameron Norge AS er en verdig vinner av prisen «Årets bedrift i Randaberg 2020». Det er en glede å kunne gi årets pris til Cameron Norge AS, som en god og positiv ambassadør for Randaberg kommune".

Bildet: Ken Olav Kupen, Product service delivery manager ved Cameron, mottok prisen på vegne av bedriften i Mekjarvik. Utdeler er ordfører Jarle Bø.