Bruk hurtigtest når dette er mulig

Av: Kommunikasjon
Publisert: 17.12.2021
Har du nyoppståtte symptomer på covid-19, eller er nærkontakt til en smittet? Ta først en hurtigtest, og deretter en PCR-test hvis testen er positiv. Årsaken er stort press på analysekapasiteten på sykehuset, noe som kan føre til lang svartid på koronatesten.

– Høye smittetall kan føre til at det tar lang tid å få svar på PCR-testen. Derfor er det viktig at hurtigtester benyttes når det er mulig, og at PCR-test bare bestilles når det er helt nødvendig, sier smittevernoverlege i Stavanger kommune, Ruth Midtgarden.

• Ved symptomer, ta hurtigtest.
  • Er hurtigtesten negativ, bør du ta ny test daglig i ett par dager hvis symptomene vedvarer.
  • Er hurtigtesten positiv, bestill PCR-test.
  • Er du nærkontakt, ta hurtigtest straks og hold deg i karantene.
  • Bestill PCR-test om hurtigtesten er positiv eller om du får symptomer.

Her kan du hente gratis hurtigtest hvis du har symptomer eller er nærkontakt.

Forlenget svartid kan føre til at det ikke blir mulig å teste seg ut av karantene på dag sju
Er du nærkontakt til en i samme husstand, eller tilsvarende, har du karantene i ti dager. Det er mulig å teste seg ut av karantene med PCR-test på dag sju, men på grunn av presset kapasitet på laboratoriet, er det mulig at prøvesvaret ikke vil foreligge før på dag ti, når karantenen er over.

— Ved stort prøvevolum på laboratoriet kan svartiden bli forlenget, og det kan ta opptil flere dager til du mottar testsvar. Vurder alltid om det er nødvendig å teste deg ut av karantene. Dersom du kan, anbefales det heller at du gjennomfører karantenetiden på ti døgn. Det vil avlaste de som analyserer prøvene, sier avdelingsoverlege ved avdeling for medisinsk mikrobiologi på SUS, Iren Löhr.

Det er mulig å bestille og betale for PCR-test på dag sju hos private aktører.

Er du annen nærkontakt, kan karantene for jobb eller skole avsluttes når du får svar på PCR-test tatt tidligst på dag tre, men karantene for fritid fortsetter til dag ti.