- Kjære innbyggere i Randaberg

- Sammen skal vi komme gjennom krisen som angår oss alle, skriver ordfører Jarle Bø og kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i et brev til innbyggerne i Randaberg.

Kjære innbyggere i Randaberg!

Den siste uken har vært meget utfordrende for oss alle. Barna våre er hjemme fra barnehagen, elevene våre har hjemmeundervisning, idrettshallene er stengt og mange av oss får ikke møte våre eldste. Dette er så spesielt at det nesten ikke er til å fatte!

Er alt dette nødvendig? Kan det være så farlig om vi slipper opp litt nå?
    Svaret er at det er det gjelder. Vi har ingen å miste her i Randaberg. Begrensningene som legges er helt nødvendige og vi må stole på våre nasjonale helsemyndigheter. Alle må bidra og alle har ansvar for at virusspredningen blir minst mulig, da kan vi opprettholde samfunnets viktige funksjoner - ikke minst helsevesenet. Utholdenhet er derfor viktig nå.

Følg rådene fra helsemyndighetene
    Dere som er i karantene – bli i karantene! Vi andre må følge rådene om minst én meters avstand. Vi går alene på butikken. Vi besøker ikke andre uten at det er strengt nødvendig. Dette bidrar til at samfunnet kommer tilbake til sin vante gang snarest mulig.

Mange blir nå permittert fra jobbene sine
    Mange av bedriftene våre merker allerede betydelig omsetningssvikt. Jeg er glad for at et samlet storting har vedtatt krisepakker og endringer i permitteringsreglene. Kommunen er i kriseberedskap, og vi er forberedt på å håndtere det som kommer. Jeg kan ikke få berømme nok alle som står på som mest i disse dager. Det er en utrolig stå på-vilje og kreativitet som vises på ulike områder. Vi ser også et sterkt samhold - frivillige lag og organisasjoner, næringsliv og naboer hjelper hverandre i en krevende tid.

Vi må passe godt på eldre og spesielt utsatte grupper
    De som blir syke i den første tiden av en pandemi er oftest den yngste, mest bevegelige, og friske delen av befolkningen. Disse er likevel smittebærere. Derfor ser vi svært få alvorlig syke i denne fasen av sykdomsutbredelsen.

I tiden som kommer må vi skjerme den gruppen som er mest utsatt, det vil si de eldre og de med alvorlige grunnsykdommer. Vi må skjerme omsorgsboliger, aldersboliger, sykehjem og eldre hjemmeboende mot smitte. Vi vet ut fra utviklingen i andre land at de er betydelig mer utsatt for alvorlig sykdom og død.

Tilbake til normalen så fort som mulig
    Jeg er utrolig glad for engasjementet og alle bidrag som kommer fra så mange av dere. I dagene og ukene som kommer må vi ta godt vare på hverandre - ta vare på vår nærmeste familie og på våre venner og kollegaer.

Den grønne landsbyen står sammen i den store dugnaden som pågår. Dette kan dra ut i tid, men sammen skal vi komme gjennom krisen som angår oss alle.

ordfører Jarle Bø og
    kommuneoverlege Ole Bernt Lenning