Barneverntjenesten trenger tilsynsførere i fosterhjem

Tilsynsføreroppdraget er knyttet til barn som bor i fosterhjem og er et lønnet oppdrag.

Tilsynsføreren har to viktige oppgaver:

1. Bidra til å sikre at barnet blir godt ivaretatt i fosterhjemmet. Det vil si at tilsynsføreren gjennom besøk i fosterhjemmet og samtaler med barnet skal gjøre seg opp en mening om barnet blir tilfredsstillende ivaretatt, og om forutsetningene for plasseringen følges opp.
    2. Å sørge for at barnets erfaringer og oppfatninger fanges opp og blir videreformidlet til barneverntjenesten.

Det skal gjennomføres fire tilsyn per år per barn
    Tilsynsføreren skriver rapport etter hvert tilsyn, som blir sendt over til barneverntjenesten der barnet bor og ev. til kommunen som har omsorgen for barnet (dersom dette ikke er bostedskommunen).

Ingen formelle krav
    Det er ingen formelle krav til en tilsynsfører, utover fremlagt politiattest. Det er likevel en fordel å ha erfaring fra arbeid med barn og unge.

Er du interessert?
    De som er interessert, tar kontakt med fagutvikler i barnevernet, Lene Langseth Hesselberg, på e-post: lene.langseth.hesselberg@randaberg.kommune.no