Bålforbud fra 26. mars

Økt skogbrannfare gir generelt bålforbud i Rogaland brann og redning IKS sine eierkommuner fra og med torsdag 26. mars kl. 15.00.

Det betyr at det ikke er tillatt å tenne opp bål og grill, også engangsgrill, i eller i nærheten av skog og annen utmark. Det er heller ikke tillatt med bråte- og flatebrenning.

Bålforbudet gjelder for Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Time, Klepp, Gjesdal, Kvitsøy og Strand kommune inntil annen beskjed blir gitt.

Unntak:

• Du har lov til å gjøre opp ild/tenne bål dersom det helt åpenbart ikke kan begynne å brenne. Med åpenbart menes at det for eksempel ligger snø på bakken eller at det har vært mye nedbør over lang tid.
    • Det er lov til å grille på tilrettelagte grill- og bålplasser som er godkjent av kommunen.
    • Du kan grille i egen hage.