Alle over 80 får telefon om koronavaksine

Publisert: 08.01.2021
Tirsdag 11. og onsdag 12. januar får alle over 80 år i Randaberg telefon med spørsmål om de ønsker koronavaksine.

Et telefonteam på 8 sykepleiere og helsearbeidere starter tirsdag med å ringe rundt til alle over 80 år i kommunen. I alt skal det ringes til over 500 personer i bygda.

- Vi gjør dette for å kartlegge om de eldste av våre innbyggere ønsker denne vaksinen, sier Elisabeth Moe, fagutvikler i Helse og velferd og leder for telefongruppa.

- Vi må handle raskt når vaksinene ankommer. Vi starter derfor ringerunden nå og snakker med alle, i stedet for å sende brev, sier Siw Diane Myhre Johanson og Inger Elin Myhre fra Smitteteamet i Randaberg kommune.

Elisabeth Moe presiserer at denne ringenrunden ikke er timebestilling til vaksinering.

- Ringerunden skal kun kartlegge behovet. De av dere som ønsker vaksinen, vil senere få melding om time, sier Elisabeth Moe.

Telefongruppa ringer i tidsrommet mellom kl. 9 og 16 tirsdag 11. og onsdag 12. januar.

- Dersom noen av ulike grunner ikke har mottatt telefon tirsdag eller onsdag, kan de ta kontakt med servicetorget på telefon 51 41 41 00 for å gi beskjed om de ønsker vaksinen.

Det er frivillig å ta vaksinen
- Folk trenger ikke å være redde for å ta telefonen. Det er frivillig å ta vaksinen, i denne telefonrunden ønsker vi kun å vite hva den enkelte innbygger har bestemt seg for.

Bildet: Elisabeth Moe er leder for telefongruppen som i neste uke skal ringe rundt til alle over 80 år i kommunen.