Slutt med PCR-testing ved kommunal teststasjon i Stavanger

Av: Kommunikasjon
Publisert: 23.06.2022
Siste mulighet for å ta PCR-test ved kommunal teststasjon i Stavanger er onsdag 29. juni.

Randaberg kommune har i over to år hatt et samarbeid om felles teststasjon i Stavanger kommune. 1.juli er det slutt på kommunal PCR-testing. Det betyr at onsdag 29. juni er siste sjanse for å få tatt PCR-test på kommunal stasjon. Hvis smittesituasjonen skulle ta seg kraftig opp og myndighetene ber kommunene begynne med PCR-testing igjen, vil kommunen gjenoppta testingen på kort varsel.

Må oppsøke privat helseaktør etter 1. juli

I Stavanger kommune har det vært fire teststajoner i løpet av pandemien, men i det siste har kun teststasjonen i Åsen vært åpen, og da mandag, onsdag og fredag.

— Det er hovedsakelig innbyggere som vil ha testresultatet registrert i koronasertifikatet sitt som nå oppsøker teststasjonen, opplyser Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd på Stavanger kommunes hjemmesider.

Hvis du ønsker å ha registrert en test i koronasertifikatet, må du nå kontakte private helseaktører og bestille PCR-test der. Det er mange private som tilbyr koronatesting.

Ut å reise i sommer med koronasertifikat?

Sommerferien nærmer seg og nordmenn som skal reise til land som krever koronasertifikat kan ha en del spørsmål. I den sammenheng har FHI laget en nyhetssak, og Helsenorge har laget en sjekkliste for personer som planlegger reise.

Finner du feil eller har mangler på ditt koronasertifikat, sjekk først om du finner grunnen her før du eventuelt tar kontakt med ditt vaksinasjonssted.

Du finner ditt koronasertifikat i Helsenorge-appen eller ved å logge inn på helsenorge.no.

Hurtigtester fortsatt tilgjengelig

Randaberg kommune vil fremdeles dele ut gratis hurtigtester på kommunehuset og på biblioteket. Det er ikke lenger nødvendig å registrere positivt resultat av hurtigtest. Du er selv ansvarlig for å informere nærkontakter, men de trenger ikke teste seg før de eventuelt får symptomer.

Åpningstider kommunehuset: Sommeråpent fra 27.juni - 12.august

Mandag-fredag kl. 08-15.

Bilde: I kommunehuset finner du hurtigtestene i en hylle til høyre når du kommer inn hovedinngangen.

Åpningstider biblioteket:
Sommeråpent fra mandag 27.juni – lørdag 20. august 2022:

Mandag: Stengt

Tirsdag, onsdag, fredag og lørdag: 10-15