Randaberg-buens livskvalitet skal måles

Publisert: 15.09.2020
Folkehelseundersøkelsen har startet. Den kan gi viktige data om hvordan folk i Randaberg har det.

- Trives de, har de god eller dårlig helse, hvordan opplever de sin egen livskvalitet? Dette er noe av det folkehelseundersøkelsen skal forsøke å gi svar på, sier folkehelsekoordinator Anne Grødem i Randaberg kommune.

For å sikre et mest mulig korrekt bilde av folkehelsen i Randaberg, håper hun at alle innbyggerne over 18 år vil svare på undersøkelsen.

- Bare du som er innbygger i Randaberg kan fortelle oss hvordan det er å bo og leve her. Derfor er dine svar viktig, sier Anne Grødem.

3 200 innbyggere blir invitert til å bli med. Men allerede nå kan alle over 18 år gå inn på www.rogfk.no/fhus og svare.

- Til flere som svarer, til sikrere blir undersøkelsen, sier Anne Grødem.

Spesielt er de i 20-årene oppfordret til å delta i undersøkelsen.

- I kommunen blir det jevnlig gjort kartlegginger av folks helse. Men vi vet likevel ikke så mye om hvordan folk egentlig lever livene sine, om de opplever at de har et bra liv. Hva som gir livet kvalitet, oppleves ulikt fra person til person, dette er det kun innbyggerne selv som kan fortelle oss noe om, sier Anne Grødem.

Undersøkelsen er tilgjengelig fra 14. september og vil være åpen i 3 uker.

Bildet: Unge i 20-årene er spesielt oppfordret til å delta i folkehelseundersøkelsen (illustrasjonsfoto).