17. mai 2020 i Randaberg

Publisert: 06.05.2020
Årets 17. mai blir helt annerledes enn slik vi vanligvis kjenner 17. mai-festen. Her er programmet.

Koronatiltakene gjør at togene og den store folkefesten utendørs utgår.

- Likevel har vi planer om å skape god 17. mai-stemning i bygda, både med direktesending på nett fra Randaberg Arena og med bilkortesje bygda rundt. Randabergbuen får med andre ord oppleve en feiring litt utenom det vanlige, sier Svein G. Sørnes, leder for 17. mai-komiteen i Randaberg.

Program

• Kl. 08.00: Flaggheising i sentrum ved NSF-speiderne. Randaberg musikkorps spiller på torget. Appell ved ordfører Jarle Bø.
  • Kl. 09.30: Randaberg musikkorps spiller utenfor Vardheim bofellesskap.
  • Kl. 10.00: Landsbyen rundt, bilkortesje.
  • Kl. 12.00: Festprogram fra Varen Randaberg kulturscene. Programmet sendes digitalt. Det blir korpsmusikk, taler og sanginnslag. Programmet avsluttes cirka kl. 12.45. Mer informasjon kommer.
  • Her kan du lese hele programmet (PDF).

Festsending fra Varen Randaberg kulturscene

Sendingen vises direkte her fra klokken 12.00 og på Facebook-siden til kommunen

Innhold festsendingen:

• Programleder er Svein Sørnes.
  • Taler ved ordfører Jarle Bø, prost Tomas Mjelde Røsbak og elever ved Goa skole: Emma Enggård Kirial og Emily Elena Sørensen.
  • Musikkinnslag ved Emma Rekevik Amdal fra kulturskolen i Randaberg og Aina, Aril og Synne Økland Schøld.
  • Korpsmusikk og "Ja vi elsker"!
  • Programmet varer fram til ca. kl. 12.45.

Bil for tog

Bilkortesjen Randaberg rundt starter fra parkeringsplassen ved Randaberg Arena kl. 10. Kortesjen blir ledet av brannbil. (Se kart under med cirka-tider for passering langs togruten).

- Alle som har bil, traktor, lastebil, motorsykkel eller moped kan delta. Det eneste kriteriet vi setter er at kjøretøyet er rent og pent, aller helst er pyntet for å feire en uforglemmelig nasjonaldag. Vi minner om at det maks kan være 5 personer i hver bil, og at alle har nære eller familiære relasjoner, sier Robert Raustein, togsjef og medlem av 17. mai-komiteen i Randaberg.

Vil du være med?

Alle som har bil, traktor, moped eller motorsykkel kan være med i toget. Påmeldingen sender du til e-post: rausteinrobert@gmail.com.

- Det beste vil være å starte i samlet flokk fra Randaberg Arena, men du kan også tre inn i slutten av kortesjen fra disse stedene i løypa, sier Robert Raustein:

• Viste strandhotell
  • Jehovas vitner, Endrestø
  • Montèr
  • Randaberg videregående skole
  • Grødem skole
  • Randaberg IL stadion
  • Sande barnehage.

Ønsker du å se på?
Stå gjerne utenfor der du bor, i din egen hage eller på verandaen. Du kan gjerne også stå langs ruten, men da må du være nøye med å overholde reglene om avstand.

- Vi håper å se mange festglade og fint pyntede personer langs hele ruten, som tar vel imot bilkortesjen og vinker med flagg, sier Robert Raustein.

Premiering
Jurymedlemmer vil stå langs ruta for å bedømme bilkortesjen. Det blir delt ut flotte premier etter disse kriteriene:

• Den kuleste bilen (renest og penest pyntet, ny modell).
  • Den kuleste veteranbilen (renest og penest pyntet).
  • Den kuleste moped, motorsykkel.
  • Den kuleste traktoren (renest og penest pyntet).
  • Det mest kreative innslaget.
  • Det beste sang- eller musikkinnslaget.

Vinnerbilene blir offentligjort på Facebook rett etter at juryen har kåret vinnerne.